Leonardo
Balada
115FAUST-BAL
(2007)
Formació : Òpera
Editorial : Beteca Music
Comentaris : Gran òpera en dos actes. Encàrrec del Teatro Real de Madrid amb estrea prevista Febrer 2009. Llibretista: Fernando Arrabal. (Una interpretació surrealista del segle XXI sobre el clàssic tema de Faust).
114UNA PEQUEÑA MÚSICA NOCTURNA EN HARLEM
(2006)
12’
Formació : Orquestra de corda
Editorial : Beteca Music
Estrena : Obra basada en l’obra de Mozart amb el mateix sobrenom. Encàrrec i estrena 21 de Set. 2007: Budapest Chamber Symphony Orchestra, Alberto Santana, dir., a Budapest.
Comentaris : Obra basada en l’obra de Mozart amb el mateix sobrenom. Per a orquestra de corda
113CONCIERTO PARA TRES VIOLONCHELOS Y ORQUESTA - CONCIERTO ALEMÁN.
Concierto alemán
(2006)
ca. 2’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca Music
Estrena : Estrena 28 octubre de 2007 per l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Berlín en el Philharmonie Hall, Berlín.
Comentaris : Aquest concert té una forma evolutiva i transmet una imatge de l’Alemanya del Segle XX. Basada en una cançó alemanya, comença molt dramàtic i tràgicament, però gradualment evoluciona cap al triomf últim de l’esperit.
112CAPRICHOS Nº4 para contrabajo y orquesta de cámara
(2006)
Formació : Orquestra de cambra
Editorial : Editor Beteca Music
Estrena : Encàrrec de PAC, estrena el 27 de març 2008 per la Pittsburgh Chamber Orchestra, Jeff Turner, dir.
Comentaris : Per contrabaix i orquestra de cambra. Obra modernista que utiliza elements de jazz i espirituals negres.
111ADAGIO Nº1 para violín
(2006)
ca. 5’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor Beteca Music
Comentaris : Per a violí sol
Basada en un Espiritual Negre.
110VOCES Nº 2
(2006)
8’
Formació : Cor mixte
Editorial : Editor Beteca Music
Estrena : Estrena mundial: Juliol de 2006 Coral de Cámara de Pamplona.
Comentaris : Cor a capella.
Una fantasia sobre un cant Indi-americà.
109SPIRITUAL
(2006)
ca. 1’
Formació : Duet
Editorial : Editor Beteca Music
Comentaris : Per a Violoncel i Piano. Peça lenta, com un lament, basada en un Espiritual Negre.
108SINFONÍA Nº 6- SINFONÍA DE LAS PENAS
Sinfonía de las penas
(2005)
22’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca Music
Estrena : Estrena Febr. 2006 per l’Orquestra Simfònica de Barcelona, Salvador Mas, dir.
Comentaris : Dedicada a les víctimes innocents de la Guerra Civil Espanyola. Descriu el drama físic i psicològic d’una tragèdia. L’ús de motius de dos himnes, símbols dels dos bàndols, "Cara al Sol" i "L’Himne de Riego", afegeix identitat i drama a l’obra. Encàrrec: Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya.
(2-3-2-2; 4-3-3-1; Tim, 4 Perc, Pf, Arp; cordes)
“…l’obra transcorre a un ritme de marxa implacable… Les dues melodies s’oposen, lluiten i donen urpades demolidores entre violents contrastos i riques textures que revelen la mestria de Balada en l’art de l’orquestració.”- El País, Espanya.“…l’obra no és ploranera ni transcriu cap pàtina de tristesa solemne; el que hi ha en aquesta música és una commemoració, com es fa a través d’un monument; no va cap a l’interior, sinó que s’imposa amb gran volum, espacial i auditiu.”- La Vanguardia, Espanya.
107CAPRICHOS Nº 3 para violín y orquesta de cámara
Dedicada a les Brigades Internacionals
(2005)
23’
Formació : Orquestra de cambra
Editorial : Editor Beteca Music
Estrena : Estrena: Nov.. 2005 Andrés Cárdenes, Vn, i la Pittsburgh Symphony Chamber Orchestra.
Comentaris : Cinc moviments curts inspirats en melodies folklòriques espanyoles, alemanyes i irlandeses, cantades pels voluntaris internacionals que van lluitar contra les forces rebels del general Franco en la guerra civil espanyola de 1936-39.
(1 Trp, 1 Perc, cordes)
“…la força rítmica i creativitat tímbrica de Balada són el més destacat d’aquest nou treball”. Pittsburg Tribune-Review “Les fructíferes digressions que Balada fa combinant el folklore i les tècniques de música abstractes van ser molt evidents en aquesta obra.”- Pittsburgh Post-Gazette
106CAPRICHOS Nº 2 para violín y orquesta de cuerda
o Cuarteto de Cuerda- y Arpa.
(2004)
20’
Formació : Orquestra de cambra
Editorial : Editor Beteca Music
Estrena :
Comentaris : CAPRITXOS NÚM. 2 per a Violí sol, Orquestra de Corda - Quartet de Corda- i Arpa.
Una suite de tres danses llatinoamericanes: I- Samba, II-Tango, III- Jarabe
105ADAGIO Nº. 2 para violín
(2004)
ca. 4’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor Beteca Music
Comentaris : Violí sol
Basada en una melodia folklòrica catalana.
104CONTRASTES
para piano
(2004)
6’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Beteca Music
Estrena : Encàrrec per al Concurso Internacional de Piano Ciudad de Jaén de 2005.
103CAPRICHOS Nº 2 para Arpa y Cuarteto de cuerda
(2004)
14’
Formació : Quartet de corda
Editorial : Editor Beteca Music
Estrena : Una suite de tres danses llatinoamericanes: I- Samba, II-Tango, III-Jarabe
102SINFONIA Nº5 AMERICANA
Sinfonia Americana
(2003)
23’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca Music CD Naxos Records 8.557749, Real Orq Sin. de Sevilla, E. Alonso-Crespo, dir.
Estrena : Encàrrec i estrena: Pittsburgh Sym. Orch., Hans Graf, dir.
Comentaris : En tres moviments: I-“9/11 In Memoriam, II-“Reflection”, III-”Square Dance”. Aquesta simfonia evoluciona des d’un primer moviment dramàtic-abstracte, passant per un segon moviment inspirat en un espiritual negre, i conclou amb una animada dansa.
(3-3-3-3;4-3-3-1; Perc, Pf, Arp; cordes)
”…una partitura impressionant.”- David’s Review Córner-Web;“La Cinquena Simfonia és continuació d’una progressió emocional molt convincent... Ha escrit una gran simfonia, i això és tot el que cal dir.”- Classics Today .
101PRAGUE SIMFONIETTA
(2003)
10’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca Music CD Naxos Records 8.557749, Real Orq Sinf. de Sevilla, Eduardo Alonso-Crespo, dir.
Estrena : Encàrrec i estrena: Torroella Intern. Festival per Czech Sinfonietta, Charles McMunroe, dir.
Comentaris : Una simfonia de Mozart es transforma en una "sardana", dansa folklòrica catalana. Un viatge surrealista.
(2-2-2-1; 2-2-0-0; Clv; cordes.)
"És una obra especialment colorista, molt sòlida en la part rítmica i reforçada per unes textures de vents atrevides i agradables alhora.” - Classical CD Reviews.
100CAPRICHOS Nº 1 para Guitarra y Orquesta de Cuerda
(2003)
20’
Formació : Orquestra de corda
Editorial : Editor Beteca Music
Estrena : Encàrrec: Austin Classical Guitar Society. Estrena juliol 2006 Eliot Fisk, Gui, i el Quartet de Corda Miró.
Comentaris : Per a Guitarra i Orquestra de Corda - o Quartet de Corda- Una suite de set peces curtes que usa idees folklòriques d’Andalusia.
99ADAGIO Nº 1 para violonchelo
(2003)
7’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor Beteca Music
Comentaris : Per a violí
Basada en un Espiritual Negro
98EBONY FANTASIES
(2003)
21’
Formació : Vocal orquestral
Editorial : Editor Beteca Music CD Naxos Records 8.557343, Orq y Coro Com. Madrid, J. R. Encinar, dir.
Estrena : Estrena: Orquestra i Cor Comunitat de Madrid, Lorenzo Ramos, dir., Madrid, Febrer 2004.
Comentaris : Obra per a cor i orquestra en quatre moviments que fan servir lliurement quatre espirituals negres.
“…Balada afegeix les seves personals tècniques esteses orquestrals i colors per ‘embolicar’ als espirituals amb la seva pròpia personalitat. L’obra resultant, encara que un poc ‘inusual’ comparat amb altres tractaments d’espirituals, és molt emocionant." - Music & Vision Homepage.
97CAPRICHOS Nº 1 para Guitarra y Cuarteto de cuerda
(2003)
20’
Formació : Quintet
Editorial : Beteca Music
Estrena : Estrena mundial: Juliol 2006 a Austin per Eliot Fisk, Gui, Quartet de Corda, a Round Top, Texas.
Comentaris : Una suite de set peces curtes que utilitza les cançons de F. García Lorca
96CONCERT PER A VIOLONCEL I ORQUESTRA NÚM. 2 -'NEW ORLEANS'
NEW ORLEANS
(2001)
19’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca Music CD Naxos Records 8.557049, Barcelona Sym Orch, C. Pearce cond, M. Sanderling, Vc.
Estrena : Estrena: Març 9-10, 2002 a Berlín per l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Berlín, Michael Sanderling, Vc, R. Frühbeck de Burgos dir.
Comentaris : Concert virtuós en dos moviments, el primer, un meditatiu "espiritual negre", el segon brillant i amb ànima de jazz, tot amb un llenguatge molt contemporani.
(2-2-2-2; 2-2-0-0; Perc, Pf.; cordes)
També interpretat per l’Orquestra Simfònica de Barcelona. Lluis Claret, Vc. Altres interpretacions: Neubrandemburg Phil. Orch.
95DIONISIO: IN MEMORIAM
(2001)
30’
Formació : Vocal orquestral
Editorial : Editor Beteca Music CD Naxos 8.570425 (edición en 2008) por Orquesta y Coro Comunidad de Madrid, J.R. Encinar dir.
Estrena : Encàrrec Festival de Tardor de Sòria, estrena 2002.
Comentaris : Narrador, cor i orquestra.
Emotiva cantata basada als textos del poeta i polític Dionisio Ridruejo i en els escrits d’Emilio Ruiz.
(2-2-2-2; 3-2-2-0; 4 Perc; cordes)
94IRISH DREAMS
(2001)
6’
Formació : Banda
Editorial : Editor Beteca Music
Estrena : Encàrrec i Estrena River City Brass Band març 2002.
Comentaris : Per a metalls i percussió.
Brillant tractament surrealista de varies melodies folklòriques irlandeses.
93¿DÓNDE ESTÁ LA VOLUNTAD DE DIOS?
(2000)
Formació : Lied
Editorial : Beteca Music
Comentaris : Aria per a Tenor de l"òpera Colom
92ALMIRANTE AHORA COMPRENDO
(2000)
Formació : Lied
Editorial : Editor Beteca music
Comentaris : Aries per a soprano de l’òpera Cristófor Colom
91ESPAÑA ENSIMISMADA
(2000)
Formació : Grup instrumental (veu/veus i instruments)
Editorial : Beteca Music
Comentaris : Ària de l’òpera “Cristòfor Colom”
Adaptada per a mezzosoprano, Ob, Cl, Vn, Va, Vc, Pf
90MÚSICA PER A FLAUTA I ORQUESTRA
(2000)
21’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca Music CD Naxos Records 8.555039. Orq Sim. Barcelona. José Serebrier, dir., Magdalena Martínez, Fl.
Comentaris : (picc.-2-2-2;2-2-0-0-; 2 Perc, Pf; Fl Solista; cordes.)
89PASSACAGLIA
(2000)
10’
Formació : Orquestra de cambra
Editorial : Ed Tritó, s.l. Barcelona CD Naxos Records 8.557049
Estrena : Encàrrec: Concurs Internacional de Direcció – Orq Cadaqués. Estrena: Orq de Cadaqués, Neville Marriner, dir. Estrena americana: Duquesne Sym. Orch., Sidney Harth, dir.
Comentaris : Obra de començament barroc solemne que es transforma en una cercavila de carrer.
(2-2-2-2; 2-2-0-0; 1 Perc; cordes)
88CONCERT PER A PIANO I ORQUESTRA NÚM. 3
(1999- 2000)
20’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca Music, CD Naxos Records 8.555039, Orq Sim. Barcelona, José Serebrier, dir., Rosa Torres Pardo, Pf.
Estrena : Estrena: 12,13 Febr.. 2000, Orq Sinf. Ràdio Berlín, R. Fruhbeck dir., Rosa Torres Pardo, Pf.
Comentaris : Obra modernista virtuosística que explora les sonoritats del “pasodoble“, la música Andalusi i la “jota“.
(2-2-2-2;3-3-3-1; Tim, 4 Perc, Pf, Arp; cordes)
Tambén interpretada per Orq. Nac. España
“Balada…barreja de manera convincent la música folklòrica amb les tècniques avantguardistes.”- Donen Davis, Amazon. com; “…una experiència auditiva fascinant.”- Michael Jameso, Classics Today.
87ECHOES
(1998)
6’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca MusicCD Naxos Records 8.554708, véase 'Folk Dreams'.
Estrena : Estrena: Orq Nacional d’Irlanda, Colman Pearce, dir.
Comentaris : Brillant moviment per a orquestra en la qual es presenten diverses melodies irlandeses essencialment en forma de giga.
(1+Pic-2+Ci-2-2;4-3-3-1; Perc, Pf, Arp; cordes)
“…’Ecos’ té la possibilitat d’entrar en el repertori universal…és colorista i molt ben construïda…les conegudes melodies irlandeses estan tractades amb imaginació.” R. Cumming, Classical Net.
86FOLK DREAMS
(1998)
19’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca Music CD Naxos Records 8.554708, Orq Sin. Barcelona, M. Aeschbacher, dir.
Estrena : Estrena: Orquestra Simfònica Nacional d’Irlanda, Colman Pearce, dir.
Comentaris : Suite de 3 moviments basada en melodies populars de Letònia -"Line and Thunder"- de Catalunya -"Shadows"-i Irlanda - "Ecos".
(2-2-2-2;4-3-3-1; Perc, Pf, Arp.; cordes)
"... és com un núvol deambulant de sonoritats que alhora ens recorda memòries indefinides...la tècnica resulta tan efectiva com sempre."- Irish Times, Dublín
85CONCIERTO MÁGICO, para guitarra i orquesta
(1997)
22’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Beteca Music CD Naxos Records 8.555039, Orq Sim. Barcelona, José Serebrier, dir., Eliot Fisk, Gui.
Estrena : Encàrrec: Cincinnati Sym i Hartford Sym. Estrena: per Angel Romero, Gui i Cincinnati Sym. J.López-Cobos dir.
Comentaris : (2-2-2-2;2-2-0-0; 2 Perc, Pf; cordes)
També interpr. per Hartford Sym., Chicago Sinfonietta, Orq Nacional Irlanda.
“ una obra de molt color, difícil i exuberant...lliurement inspirada en la música dels gitanos andalusos , en la qual els tres moviments combinen colors modernistes amb sonoritats tradicionals espanyoles.“- The Harford Couran; “…la instrumentació és summament imaginativa. A vegades transforma l’orquestra en una gegantina guitarra. Altres vegades, l’orquestra imita les palmes en una festa gitana.” - Donen Davis, Amazon. com
84THE TOWN OF GREED
El poble de l'avarícia
(1997)
35’
Formació : Grup instrumental (veu/veus i instruments)
Editorial : Beteca Music CD Naxos Records 8.557090,
Estrena : Estrena mundial Teatre de la Sarsuela, Madrid, setembre 2007, en anglès.
Comentaris : EL POBLE DE L’AVARÍCIA (The Town of Greed) (1997) (ca. 35’) Òpera de cambra tragicòmica, seqüela de “Botxí, Botxí” en la qual s’utilitza el Jazz primitiu (història de A. Midani i L. Balada, llibret de L. Balada en anglès, castellà i català). Estrena mundial Teatre de la Sarsuela, Madrid, setembre 2007, en anglès.
(Vn, Cb, Cl, Fg, Tpt, Tbn, Pf)
83LA MUERTE DE COLÓN
(1996)
105’
Formació : Òpera
Editorial : Beteca Music
Estrena : Estrena mundial: versió de concert peL Carnegie Mellon Opera, dirigida per Robert Page, cantada per Jon Garrison (Còlon), David Okerlund (Personatge Misteriós), Judith Jenkins (Reina Isabel)...
Comentaris : Gran òpera en dos actes. Encàrrec del National Endowment for the Arts, Washington D.C. i Caja de Madrid. Una seqüela de “Cristòfor Colom“ (llibret de L. Balada en castellà).
82LINE AND THUNDER
(1996)
6’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Beteca Music CD Naxos Records 8.554708, vegeu 'Folk Dreams'.
Estrena : Un encàrrec de la Pittsburgh Symphony de benvinguda al nou director titular Mariss Jansons. Estrena: 20 febr. 1998.
Comentaris : Breu fantasia sobre un tema popular letó en què la simplicitat ingènua es transforma en ferotge desplegament orquestral.
Per motiu de la benvinguda del nou director M. Jansons
(2-2-2-2;4-3-3-1; Perc, Pf, Arp; cordes)
“…sorprenent.” Paul Cook, Classics Today.
81DIARIO DE SUEÑOS
(1995)
22’
Formació : Trio amb piano
Editorial : Beteca Music
Estrena : Encàrrec: Centro Dif. Mus. Contemp (Madrid) Estrena: Trío Artis, Encontre Inter. Compositors, Palma Mallorca, Sep.1997
Comentaris : Trio per a Violí, Violoncel i piano.
80SHADOWS
(1995)
7’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Beteca Music CD Naxos Records 8.554708, véase 'Folk Dreams'.
Estrena : Encàrrec i Estrena: Cincinnati Symph. Orch., J. López-Cobos, dir.
Comentaris : Obra breu de llum i penombra en la qual es deconstrueix una melodia tradicional catalana.
(2-2-2-2; 4-3-3-1; Perc; Arp; cordes)
“Una bona feina de llum i foscor...el públic va donar la seva aprovació amb els seus aplaudiments.“-The Cincinnati Enquirer;“...amb un joc de brotxa instrumental esplèndid“-The Cincinnati Post.
79AMANECER
(1994)
11’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Beteca Music
Estrena : Estrena Julius Baker, Carnegie Mellon Phil., Washington D.C.
Comentaris : ALBADA
per a Flauta i Orq (1-2-2-2; 2-2-0-0; Perc; cordes)
“...una acuarela musical per a flauta i orquestra“.- The Washington Post.
78MUSICA PARA OBOE Y ORQ. - LAMENTO EN EL SENO DE LA TIERRA
(1993)
22’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Beteca Music CD New World Records 80503-8.
Estrena : Estrena: Pittsburgh Symph. Orch., CCD’Almeida, Ob, Lorin Maazel, dir.
Comentaris : MÚSICA PER A OBOÈ I ORQUESTRA - Lament pel Si de la Terra Encàrrec i
(2-0-2-2; 4-3-3-1; Tim, Perc, Pf; Arp; cordes)
També interpretada per Orq Sinf. de Xalapa, Miguel Salazar ob., J.Mester, dir. a Ciutat de Mèxic.
“El tema de l’obra ... és la lluita entre la humanitat i la naturalesa per coexistir...La música és impressionant...Balada ha creat una obra mestra per a un instrument al qual rarament es dóna un paper tan vital.“-Pittsburgh Tribune-Review.
77UNION DE LOS OCEANOS
(1993)
9’
Formació : Banda
Editorial : Beteca Music CD Albany Records Troy 417
Estrena : Estrena: Avilés, Espanya
76CANÇÓ I DANSA
(1992)
10’
Formació : Banda
Editorial : Beteca music CD Albany Records Troy 417
Estrena : Estrena: Carnegie Mellon Wind Ens.
75CELEBRACIÓN
(1992)
13’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Beteca Music CD Naxos Records 8.557049, Barcelona Sym. Orch., Colman Pearce dir.
Estrena : Estrena: Orquestra Simfònica de Praga, Jiri Belohlavek, dir. Gran Teatre del Liceu, Barcelona.
Comentaris : Arcaica meditació seguida de brillant modernisme. Encàrrec: ‘Concert Mil.lenari’.
(2-2-2-2; 4-3-3-1; Perc, Arp, Clv; cordes)
“Una obra en la qual Balada és fidel a si mateix...amb un atractiu contrast entre l’exultant celebració i la serena rememoriztació.“- El País-Barcelona.“Un cautivadora fantasia basada en melodies tradicionals catalanes”- David Hurwitz-Classics Today.com
74Cumbres
(1992)
Formació : -
73ESCENAS BORRASCOSAS
(1992)
26’
Formació : Vocal orquestral
Editorial : Beteca Music CD New World Records 80498¬-8, Carnegie Mellon Philh. Pittsburgh, J.P. Izquierdo, dir.
Estrena : Encàrrec i estrena: Festival Internacional d’Alacant, Orq Nacional d’Espanya, J.Pons, dir.
Comentaris : Quatre escenes patètiques de la vida real i irreal de Colom.
Cantata amb text de L. Balada. Solistes vocals, cor i Orq.
"Una obra mestra"- Información-Alicante
72SIMFONIA Nº4
'LAUSANNE'
(1992)
17’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Beteca MusicaCD Albany Records-Troy 474, Lausanne Chamber Orch. J.López-Cobos, dir.; CD Naxos Records 8.557342, Orquesta Sinf. de Barcelona, Salvador Mas, dir.
Estrena : Encàrrec i Estrena: Orquestra Cambra de Lausanne, López-Cobos, dir.
Comentaris : Obra en un moviment que uneix el folklore suís amb les tècniques de l’avantguarda.
(2-2-2-2; 2-2-0-0; Tim, Pf; cordes)
Selecció d’Orq: Cincinnati Chamber Orch, Orq Ciutat de Granada, Orq Simf. de Barcelona, Orq Nac. Espanya.
“Brillant i colorista... un músic que utilitza amb consumada habilitat molts procediments corresponents al llenguatge musical més actual“-Journal de Geneva & Gazette de Lausanne “L’obra va seduir al públic i va obtenir un gran èxit“- 24 Heures Lausanne; “És una obra ben construïda, rica en color instrumental i amb una força rítmica que subjuga“- El País - Madrid “indubtablement l’obra sorprèn, és atractiva i produeix un estrany però saludable impacte en l’ànim de l’oient.“ - La Vanguardia – Barcelona
71CANCIÓN DE CUNA
(1992)
Formació : Lied
Editorial : Beteca Music
Comentaris : Ària de l“òpera Colom
70COLÓN: IMAGENES PARA ORQUESTA
(1991)
20’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Beteca Music CD Albany Records-Troy 343, Orq RTV Española, S. Comisiona, dir.
Estrena : Estrena: Orq RTV Espanyola, Madrid, S.Comissiona, dir. Estrena americana: Hartford Symphony Orchestra, M. Lankester, dir.
Comentaris : Obra molt colorista que utilitza motius folklòrics espanyols i indi-americans; una suite de l’òpera “Cristòfor Colom“.
(2-2-2-2;3-3-3-1; Perc, Arp, Clv; cordes)
“..La substància és espanyola, i els perfils, molt originals. El melodisme o el modernisme de Balada no s’assemblen als d’altres autors del seu temps i del seu origen.“- El País-Madrid; “És una obra d’envergadura, colorista i evocadora“- The Hartford Couran.
69DIVERTIMENTOS
(1991)
15’
Formació : Orquestra de corda
Editorial : Beteca MusicCD Albany Records- Troy 343, CMU Contemp. Ensble., Eduardo Alonso-Crespo, dir.; CD Naxos Records 8.557749, Real Orq Sinf. de Sevilla, E. Alonso-Crespo dir.
Estrena : Encàrrec: CDMC-Madrid. Estrena: Royal College of Music String Enble. de Londres.
Comentaris : Obra original i abstracta en la què s’utilitzen diverses tècniques instrumentals. Peça per a orquestra de cordes.
“(una) partitura bellíssima“- La Vanguardia-Barcelona.; “...és simplement una obra meravellosa.“- Fanfare-USA.
68EN LA ERA
(1989)
10’
Formació : Lied
Estrena : Miraflores de la Sierra (Madrid) Estrena A. Kudo, soprano, A. Cardó, Pf.
Comentaris : Aries per a soprano de l’òpera Cristófor Colom amb texts de Vicente Aleixandre.
67ALEGRIAS
(1987)
7’
Formació : Orquestra de corda
Editorial : Beteca Music
Estrena : Estrena: Brooklyn Phil., Lukas Foss, dir.
Comentaris : Moviment virtuós, d’elaboració un pèl barroca, intensa i amb cert humor. Composició per a orquestra de cordes i flauta no solista. Editor Beteca Music
Selecció d’Orq: Orquestra Juvenil Nacional de França; Orquesta de Córdoba, Espanya.
66FANTASÍAS SONORAS
(1987)
14’
Formació : -
Editorial : Beteca Music CD Naxos Records 8.554708, Orq Sin. Barcelona, M. Aeschbacher, dir.
Estrena : Estrena: Pittsburgh Sym., S. Ehrling, dir.
Comentaris : Explosió de sonoritats i escriptura virtuosa per a l’orquestra. Encàrrec: Benedum Center for the Performing Arts.
(3-2-2-2; 4-3-3-1; Perc; Arp; Pf; cordes)
Selecció d’Orq: Orchestra Society de Filadèlfia, Orq Sinf. de Barcelona.
“(Balada) utilitza el seu extraordinari sentit del color per crear una peça vigorosa i coherent...aquesta música era plena de color i exploracions sonores.“- The Philadelphia Inquirer;“ Aquesta breu obra era plena de vida, energia i el segell d’un professional de primera classe es feia palès.“- The Pittsburgh Press;“...ple d’idees instrumentals originals...es podia veure en aquesta obra el toc personal característic en la música de Balada.“ - La Vanguardia-Barcelona;“L’encarregar a Balada aquesta nova obra per a la inauguració del Benedum Center va ser un de les millors encerts per al nou auditori.“- Pittsburgh Post-Gazette. “…és una autèntica delícia.”- R. Cumming, Classical Net.
65MÚSICA FOR STRINGS AND FLUTE
(1987)
Formació : -
Editorial : Beteca Music
64ZAPATA: IMAGENES PARA ORQUESTA
(1987)
19’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Beteca Music CD Albany Records- Troy 343, Orq Valencia, M. Galduf, dir.; CD Naxos Records 8.557342, Orquestra Sinf. de Barcelona, Salvador Mas, dir.
Estrena : Encàrrec i estr: Orq Nacional d’Espanya, W. Weller, dir.
Comentaris : Suite de l’òpera “Zapata“, brillant i de gran color, en la que s’utilitzen diversos temes folklòrics mexicans com “La Cucaracha“, “Adelita“, “Jarabe Zapatío“ de manera modernista.
(2-2-2-2; 3-3-3-1; Perc; Arp; cordes)
Selecció d’Orq: Cincinnati Sym., Pittsburgh Sym., National Orch. Wash.D.C., National Orch. of Ireland, Orquestra de València, Orquestra Sinf. Tucuman,Orq Sin. del Estado de Sao Paulo
“...amb un enorme desplegament de recursos compositius...“- The Cincinnati Post; “...La nova obra és una deliciosa troballa, un exemple d’inventiva instrumental, melodiosa i directa“- The Cincinnati Enquirer; “Una partitura amb números de ball d’enorme color i d’impacte immediat“-Pittsburgh Post-Gazette;“Una obra colorista i ben realitzada que si l’ONE (Orq Nacional d’Espanya) fora una orquestra normal incorporaria al seu repertori i portaria de gira“- Diario 16-Madrid.
63REFLEJOS
En dos moviments: I. Penes, II. Alegries
(1987)
17’
Formació : Orquestra de corda
Editorial : Editor Beteca Music. CD grab. Albany Records- Troy 343, Cuarteto Latinoamericano, A. Almarza, Fl, A. Bianco, Cb.
Estrena : Estrena: Atlanta Virtuosi (versió quintet de cordes)
Comentaris : REFLEXOS (MÚSICA PER A ORQUESTRA DE CORDES I FLAUTA NO SOLISTA. En dos moviments: I. Penes, II. Alegries)
62CRISTÓBAL COLÓN
(1986)
120’
Formació : Òpera
Editorial : Beteca Music
Estrena : Òpera encàrrec del govern espanyol per a la commemoració del 500 aniversari de l’arribada dels espanyols a Amèrica. Estrenada al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, amb Josep Carreras i Montserrat Caballé en els personatges principals.
Comentaris : Gran òpera en dos actes, que utilitza idees folklòriques i indi-americanes (Llibret de A.Gala, en castellà). Òpera encàrrec del govern espanyol per a la commemoració del 500 aniversari de l’arribada dels espanyols a Amèrica. Estrenada al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, amb Josep Carreras i Montserrat Caballé en els personatges principals. L’estrena va tenir comentaris i crítiques per part dels mitjans informatius internacionals, a EE.UU.(New York Times, Washington Times, Opera News, International Herald Tribune, CBS-Sunday Morning, etc), a Europa (Le Monde, Die Welt, Der Rheinische Merku, Il Giornale, The Independent, Le Soir de Bruxelles, Financial Times, Opera Now de Londres, Opera International de Paris, L’Opera de Milà, Das Oppernwelt de Zuric, Die Buhne de Viena, Ut el Meu Sol de Paris, etc.), a Hispanoamèrica (La Folha de Sao Paulo de Brasil, El Tiempo de Colòmbia, La Nación d’Argentina, El Día de Mèxic, Galavision, etc.)
61ZAPATA
(1984)
120’
Formació : Òpera
Editorial : Editor Beteca Music
Comentaris : Gran òpera en dos actes, que usa el folklore mexicà, composta per al baríton Sherrill Milnes. Encàrrec de la San Diego Opera (llibret en anglès).
60CONCIERTO PARA VIOLÍN Y ORQUESTA
(1982)
22’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : G. Schirmer Inc.CD Naxos Records 8.554708, Orq Sim. Barcelona, Andrés Cárdenes, Vn, M. Aeschbacher, dir.
Estrena : Encàrrec: CMU. Estrena: Carnegie Hall New York; F.Siegal, Carnegie Mellon Phil.; W. Torkanowsky, dir.
Comentaris : (2-2-2-2; 2-2-1-0; 1 Perc, Pf; cordes)
Selec. de Orq: New World Sym., Orquestra Sinf. Do Estat de Sao Paulo, A. Cárdenes Vn.; Orq Simf. de Barcelona, A. J. Garcia Vn.
“(Balada) ha juxtaposat una juganera línia del violí a textures extraordariamente originals de l“orquestra.“- The Miami Herald; “El ‘concerto“ és tendre, interessant i meditatiu. La ment de Balada és fèrtil en idees i la seva música, com sempre, és estimulant i de mèrit.“- Musical America.; “(Balada) aconsegueix el que crèiem impossible: encadenar una sèrie de melodies populars catalanes clarament perfilades donant-los un embolcall sonora d“originalíssima textura anticonvencional, el que els proporciona un encant directe i fàcilment assimilable.“- La Vanguardia-Barcelona; “… obra efectiva per a un violinista emprenedor a la recerca de repertori fresc.”- American Rècord Guide; “…originalíssima textura anticonvencional…” - X. Montsalvatge, La Vanguardia-Barcelona; “… Balada és certament un orquestrador mestre amb gran liricismo…”- R. Cummings, Classical Net; “… una obra bella i decididament original…”- Paul Cook, Classics Today.; “Una obra concertant de gran efecte per a un violinista a la recerca de repertori fresc.”- American Rècord Guide. “Gratificant i memorable, amb línies i efectes que criden l“atenció.”- Fanfare.
59HANGMAN HANGMAN
BOTXÍ BOTXÍ
(1982)
50’
Formació : Grup instrumental (veu/veus i instruments)
Editorial : G. Schirmer inc. CD Naxos Records 8.557090 Carnegie Mellon Opera Theater, C. Pearce, dir.
Estrena : Encàrrec i estrena: Festival Internacional de Barcelona, 1982.
Altres representacions: Carnegie Mellon Univ. (Amer.prem.); Moorhead State Univ.(Minn.); Tallahasse, Fla.; Groc Collage. Teatre de la Sarsuela, Madrid, setembre 2007, en anglès.
Comentaris : Òpera de cambra en un acte. (llibret de L. Balada en anglès, castellà i català)
(Vn, Cb, Cl, Fg, Tpt, Tbn, Pf)
"Balada exposa un tema inspirat en una cançó de cow-boys que fa critica social i de l’oportunisme humà...la coherència entre lletra i música està totalment aconseguida. És una música viva, actual, àgil, agredolça. És, sens dubte, l’obra d’un músic intel•ligent, inquiet, divers i imaginatiu en un procés compositiu sempre interessant."- La Vanguardia-Barcelona ; "‘Hangman!’ és una obra molt americana, malgrat les arrels espanyoles del compositor... situada en el Far-West, la melodia folklòrica es desenvolupa dins d’una amalgama musical molt sofisticada."- Opera News. “…altament recomanat”- Klassic Heute.
58QUASI UN PASODOBLE
(1981)
11’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : G. Schirmer Inc.CD Albany Records-Troy 417, Orq RTV Española, E. García Asensio, dir.; CD Naxos Records 8.557749, Real Orq Sin. De Sevilla, E. Alonso Crespo, dir.
Estrena : Encàrrec: NEA. Estrena: New York Philharmonic. dir. López-Cobos.
Comentaris : Fantasia musical basada en el “pasodoble“, marxa espanyola executada durant les curses de braus.
(3-2-2-3; 4-3-3-1; Tim, 3 Perc, Pf; cordes)
Selecció de Orq: Orq de València, Orq RTV Espanyola, Phoenix Sym., Harrisburg Sym., Real Orq Sinf. de Sevilla, etc.
“...ha deixat en l’oient la impressió d’haver escoltat un talentós compositor que transforma amb habilitat i sensibilitat un material potencialment banal“- New York Times. “…el bell ‘Quasi un Pasodoble’ em recorda el torero de Goya vist a través d’una boirina impressionista.”- American Record Guide.
57QUASI ADELITA
(1981-82)
9’
Formació : Banda
Estrena : Encàrrec i estrena: Washington & Jefferson College Wind Enble, Pa.
Altres interpretacions inclouen a la Goldman Band del Lincoln Center, New York City.
Comentaris : Conjunt simfònic de vent
56SONATA PER A 10 VENTS
(1980)
16’
Formació : Quintet de metall
Editorial : Editor G.Schirmer Inc. CD New World Records 80448-8
Estrena : Encàrrec: American Brass Quintet. Estrena: American Brass Quintet i New York Wind Quintet, Carnegie Hall, New York City.
55TORQUEMADA
(1980)
25’
Formació : Vocal orquestral
Editorial : Editor G.Schirmer Inc. CD grab. New World Records 80448-8, CMU Contemporary Ensemble y coro, Robert Page, dir.
Estrena : Encàrrec: Ràdio Nac. Espanya, RTVE J.R. Encinar, dir. Estrena publico: Carnegie Mellon Ch.& Ens. R.Page cond, Pittsburgh.
Comentaris : Una cantata què l’autocràcia inquisitorial del segle XV i les seves conseqüències posteriors es veu denunciada pel modern poble espanyol del segle XX. (Diverses ejec. a Espanya) (cantata amb text de L. Balada per a baríton, cor i conj. instr.)
(Fl, Ob, Tp, 2 Tpts, 2 trombons, 3 perc, Pf, Vn, Vc i Cb)
“...la cantata demostra fins a quin punt és efectiu Balada dins d’un context històric. L’extraordinari en ‘Torquemada’ és com es juxtaposen el text i els elements musicals.“- The Pittsburgh Press
54PERSISTÈNCIES (piano)
per a piano
(1979)
9’
Formació : Electroacústica mixta
Editorial : Editor G.Schirmer Inc.
Comentaris : Encàrrec obra obligatòria concurs “Three Rivers Piano Competition“ Pittsburgh
53PRELUDIS OBSTINATS
per a piano
(1979)
9’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor G.Schirmer Inc.
Estrena : Encàrrec i estrena Alicia de Larrocha
Comentaris : piano
52SARDANA
(1979)
15’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : G. Schirmer Inc., CD Naxos Records 8.554708, Orq Sin. Barcelona, M. Aeschbacher, dir.
Estrena : Encàrrec de J. Cendrós. Estrena: Pittsburgh Symphony, M. Lankester, dir.L
Comentaris : El clarinet és baix
Versió lliure i colorista de la dansa nacional de Catalunya.
(3-3-3-2;4-3-3-1; 4 Perc, Pf; cordes)
Selecció d’Orq: BBC-Manchester Phil., Dallas Sym., Hartford Sym., Orq Sinf.de Barcelona
“...música sempre fascinant.“- Star Telegram-Ft. Worth TX; “L’obra de Balada aconsegueix el gust de dansa i festa amb tanta brillantor com en qualsevol altra obra del segle 20. Hauria d’enregistrar-se immediatament.“-Hartford Courant;“...té tant color i és tan irresistible com qualsevol festa espanyola...’Sardana’ hauria d’il•luminar els programes orquestrals a tot el món.“- Pittsburgh Press. “… tan ben construïda, tan brillantment instrumentada que un està predisposat a escoltar-la una altra i una altra vegada.”- R. Cummings, Classical Net.
51PERSISTENCIAS SINFONIA CONCERTANTE PARA GUITARRA Y ORQ.
(1978)
22’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor G.Schirmer Inc. CD Albany Records-Troy 474, Orq. Sim. Barcelona, N. Yepes guit., L. Balada dir.
Estrena : Encàrrec: Narcís Yepes. Estrena: N. Yepes, Orq Nacional d’Espanya a Madrid i Tòquio, Lopez-Cobos, dir.
Comentaris : (2-2-2-2; 2-3-3-0; 2 Perc, Pf; cordes)
(També interpretada per Orq Sinf. de Barcelona)
“..Hi ha una voluntat d’estructura i comunicació que es realitza per procediments gairebé atemàtics i, en alguna mesura, influïts pel repetitisme americà. S’acusa un feliç i intel•ligentíssim treball instrumental en aquesta obra… hàbil utilització de tota classe de recursos sempre al servei de la idea musical...“- El País-Madrid. “Balada un dels compositors de la seva generació amb més jerarquia i major obra...“- ABC-Madrid
50TROJAN WOMAN
(1978)
Formació : -
Editorial : Gral. Mus. Publishing
49FOUR CATALAN MELODIES
para guitarra
(1978)
9’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Beteca Music
Comentaris : Para guitarra sola
Encàrrec d“ Andrés Segovia.
48TRANSPARENCY OF CHOPIN'S FIRST BALADE
(1977)
10’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor G.Schirmer Inc. CD, New World Rec. 80442-2
Estrena : Encàrrec: Dartmouth Collage. Estrena: A. di Bonaventura
Comentaris : piano
47TRES ANÈCDOTES. CONCERT PER A CASTANYOLES I ORQUESTRA
(1977)
10’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor G.Schirmer Inc.
Estrena : Encàrrec: Lucero Tena. Estrena: Philharmonia Orchestra de Londres, Lucero Tena, castanyoles, Andrew Davies, dir.
Comentaris : Perc. de fusta i castanyoles.
(2-1-1-1; 1-1-0-0; cordes)
Selec. d’Orq:Orq de Filadèlfia, Cincinnati Sym., Evian Festival Orch., Wuttenberg (Alemanya), Limburg Sym. (Holanda), Orch. Nationale Lió, Tolosa, Marseille, Orq RTV Espanyola, etc. Estrena versió percussió de fusta per la Pittsburgh Sym Chamber Orch i la Irish RadioTV Orch.
“Composició que intriga. L’obra mostra l’extensa gamma d’efectes i subtileses de la solista.“- The Cincinnati Enquirer“... contrast entre els tres moviments, lleus, de traç retallat, de cert populisme en els extrems i amb el major encant en el central.“- ABC-Madrid
46CONCERT PER A 4 GUITARRES I ORQUESTRA
(1976)
19’
Formació : -
Editorial : G. Schirmer Inc.CD Naxos Records 8.557049, Barcelona Sym Orch, C. Pearce, dir., Quatuor de Guitares de Versailles.
Estrena : Encàrrec i Estrena: ‘Tarragó Quartet’, Orq Sinf. De Barcelona, A. Ros-Marbà, dir.
Comentaris : ( 2-1-1-2; 2-2-0-0; Perc, Pf; cordes)
Selec.d’Orq: Radio Luxemburg Sym.Orch.
“Aquí tenim un excel•lent ‘concerto’...quins moments esplèndids!...és una bella obra.“ -Luxembourger Wort; “El ‘concerto’ constitueix un autèntic encert...es tradueix en l’obtenció d’aquesta ‘rara avis’ que és l’obra aconseguida.“- Diari de Barcelona.”… té més per oferir que el Concert Andalús de Rodrigo, que és “l’obra“ per a aquesta instrumentació” - Fono Fòrum. “El sorprenent color canònic del primer moviment i les repeticions hipnòtiques i els patrons que es desplacen són d’allò més excitant. En el segon moviment, Balada evoca les sonoritats de la caixa de música i la seva delicadesa, estaticidad i inevitabilitat... en el finale, tenim l’agitació i el drama perfectes per tancar el Concert” – Jonathan Woolf-Classical Music Web. “…un dels escrits per a guitarra i orquestra amb més èxit que he sentit.”- David Hurwitz-Classics Today.com.
45THREE TRANSPARENCIES OF BACH'S PRELUDE
para cello y piano
(1976)
18’
Formació : Duet
Editorial : Editor G.Schirmer Inc. Grab LP por A. Williams, Vc, P. Jennings, Pf, en Grenadilla Records.
Estrena : Encàrrec: Ministerio de Cultura, Bellas Artes, Madrid. Estrena a Barcelona per P. Corostola, Vc 'Concert en memòria de Pau Casals'
Comentaris : (Vc i Pf)
44HOMENTAGE A CASALS
(1975)
9’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Schirmer Inc. CD Albany Records, Orq. Sim. Barcelona, L. Balada, cond.; CCD Albany Records –Troy 417, Orq Sim. Barcelona, L. Balada, dir.; CD Naxos Records 8.557342, Orquestra Simfònica de Barcelona, Salvador Mas, dir.
Estrena : Estrena: Pittsburgh Symphony. D. Johanos, dir.
Comentaris : Obra meditativa basada en el “cant dels ocells“, una melodia catalana que Casals acostumava a interpretar al final dels seus recitals. Guanyadora del Premi Ciutat de Barcelona 1976.
(2-2-2-2; 3-3-3-1; Tim, 3 Perc, Pf, Arp; cordes)
Selecció d’Orq: Israel Phil., Puerto Rico Sym., Orq Nacional Espanya, RadioTV Sym Ireland, Orq Simf. de Barcelona, Orq de la ràdio de Leipzig, Düsseldorf Sym., Limburg Sym. (Holanda), Simf. Xalapa, Simf.Euskadi, S.Dakota Sym, Nassau Sym, Orq Simf. Balears, Orq. Sin. Nacional de Colombia, etc.
“Va ser impressionant pel desenvolupament dels motius i per la seva riquesa sonora, resultat d’un imaginatiu ofici i de noves tècniques.“ - Musikleben-Leipzig; “Bonic i interessant...“- Ha’aretz-Tel Aviv. “…genuïnament commovedora per la manera com les ancestrals notes de “El Cant dels Ocells“ emergeixen d’un reflex, les fragmentades textures guanyen a poc a poc solidesa i noblesa.”- BBC Music Magazine.
43HOMENATGE A SARASATE
(1975)
7’
Formació : -
Editorial : G. SCHIRMER INC.CD Albany Records–Troy 417, Louisville Orch., J. Mester, dir.; CD Naxos Records 8.557342, Orquesta Sinfónica de Barcelona; Salvador Mas, dir.
Estrena : Estrena: Pittsburgh Symphony.
Comentaris : ) Brillant obra per a obertura o clausura basada en el “Zapateado“ - dansa espanyola- de Sarasate. Guanyadora del Premi Ciutat de Barcelona 1976.
(2-2-2-2 ;3-3-3-1; Tim, 3 Perc, Pf, Arp; cordes)
Selecció d’Orq: Fil. d’Israel., Detroit Sym., Dallas Sym., Orq Nacional d’Espanya, Radio TV Sym Ireland, Orq Sinf. Barcelona, Aspen Festiv.Orch., Louisville Orch., Juilliard Orch., Pasadena Sym., Long Beach Sym, orquestres de la ràdio de Leipzig, Düsseldorf Sym, Hèlsinki, Hanover; Fil. de Adellaide, Calgary, Mexico; Simf. Euskadi, Orq. Sin. Nacional de Colombia, etc.
“Aquí també, el compositor va demostrar de manera convincent, com tradicional i nou poden connectar-se de manera orgànica“- Musikleben-Leipzig;“Es podia percebre la inspiració en la fascinant interelació entre la instrumentació i el ritme...“ - Ha’aretz- Tel Aviv;“...(un) complex i enginyós tribut a Sarasate...(una) brillant obertura...“- Los Angels Times “Balada sap com utilitzar l’orquestra d’una manera nova per produir sons originals.“ - Dallas-Star-Telegram. “Es percep en aquesta obra un xoc entre tradicional i harmonies modernes que manté la música amb frescor i vivacitat.”- Fanfare
42MINIS (para guitarra sola)
(1975)
15’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Beteca Music
Comentaris : Guitarra
41APUNTES
(1974)
18’
Formació : Quartet
Editorial : Schirmer Inc. (D)CD de Quantum Records, Paris.Quatuor de Guitares de Versailles,Grav. Quartet Tarragó en LP, BASF Records;
Estrena : Estrena Quartet Tarragó.
Comentaris : Quartet de guitarres. Obra guanyadora Concurso Internacional “Ciudad de Zaragoza“.
40AURORIS
(1974)
13’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Belwin-Mills - repr. G.Schirmer Inc.
Estrena : Encàrrec i estrena: Orq Nacional d’Espanya
Comentaris : Obra rica en sonoritats abstractes, com tres aurores boreals.
(3-3-3-2;4-3-3-1; 4 Perc; Pf; cordes)
“...una obra amb sonoritats molt atractives.“ - ABC-Madrid;
“... és com un bell quadre abstracte neo-impressionista.“- Arriba-Madrid.
39CONCERT PER A PIANO, VENTS I PERCUSSIÓ
(1974)
15’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor G.Schirmer Inc.CD grabación New World Records
Estrena : Estrena CarnegieHall, New York Carnegie Mellon Wind. Ensble., H.Franklyn, pno., R.Strange, dir.
Comentaris : Encàrrec: Carnegie Mellon Univ.
(3-3-3-3; 4-4-3-1; 4 Perc)
Selec. d’Orq: Moscow Experimental Theater Sym., Orq Sinf. de Barcelona
“El piano és tractat gairebé com un instrument percussiu... semblava com molt divertit d’interpretar.“- The New York Times;“Balada era un admirador de les pintures de Joan Miró i un pot imaginar aquesta composició com un enorme quadre ple de color i imatges estranyes.-American Rècord Guide; “...enormement divertida...una obra de considerable transcendència.“- Fanfare-The Magazín for Serious Rècord Collectors;“ Un ‘concerto ‘espectacular“-The Pittsburgh Post-Gazette.
38NO-RES
Un requiem agnòstic
(1974- revis 1997)
40’
Formació : Vocal orquestral
Editorial : Editor G.Schirmer Inc. CD Naxos Records 8.557343, Orquesta y Coro Comunidad de Madrid, J. R. Encinar, dir.
Estrena : Encàrrec Fund. J. March. Estrena: Palau de la Música, Orq Sinf. de Barcelona & Cor Nac. d’Espanya, Lawrence Foster, dir. 18 Oct. 1997.
Comentaris : Tragifonía per a narrador, cor mixt i orquestra.“Un rèquiem agnòstic“ . Compost amb la col·laboració de l“escpritor francès Jean Paris
“...cantata estrenada ara amb gran èxit...“- La Vanguardia -Barcelona; “...la mort és el res i contra la seva absoluta injustícia (Balada) va a cridar la seva brutal protesta. I això només pot transmetre’s amb sons desesperats.“- El Mundo-Barcelona“…el llenguatge música de Balada en aquesta obra és característicament eclèctic... en mans d’un compositor menor, aquesta diversitat podria ser un desastre total, però treballar amb materials i idees musicals heterogènies és potser la major qualitat de Balada... l’obra és una fita magnífica.”- Music & Vision Homepage. “…l’udol desesperat dels llops obre “No-res”…una mirada captivadora a la mort…el seu ímpetu i immediatesa s’origina en la mort de la mare del compositor…tot això captivador i fins i tot emocional”- Pittsburgh Post Gazette.
37PONCE DE LEÓN
(1973- 1974)
12’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Belwin-Mills; repr. G.Schirmer Inc
Estrena : Narrador i Orq. Estrena: José Ferrer actor-narrador, New Orleans Pilar, Werner Torkanowsky, dir.
Comentaris : (2-2-2-2; 4-3-3-1; Tim, 3 Perc, Pf; cordes)
Selec. de Orq: Orq RTV Española, Orq Sinf. Barcelona, Charlotte Sym. Orch.
“...la seva invenció és tan freqüent i de tanta distinció com en el seu impressionant ‘Guernica’... (Balada) té l’habilitat d’aconseguir l’abstracció d’una idea realista i aconseguir una plena comunicació.“- The Times-Picayune-New Orleans;“...un mestre de textures àrides.“- Musical America; “els recursos manipulats amb extraordinària habilitat pel compositor, donen vida a una mena de “fresc“, viu de ritmes i colors, en el qual se centra la figura del descobridor.“- Arriba-Madrid
36TRESIS
(1973)
7’
Formació : Trio
Editorial : Editor G.Schirmer Inc.
Estrena : Encàrrec i estrena 'May Festival' New York City
Comentaris : Fl, Gui, Vc.
35ELEMENTALIS
(1972)
7’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor G.Schirmer Inc.
Estrena : Encàrrec: Dirección Gral. Bellas Artes (Madrid) Estrena: Palau de la Música Catalana Barcelona per Montserrat Torrent, orgue.
Comentaris : Orgue
34STEEL SYMPHONY
(1972)
19’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Belwin-Mills; repr. European-American CD New World Records NW348-8, Pittsburgh Symph., Lorin Maazel dir.
Estrena : Estrena: Pittsburgh Symph., Donald Johannos, dir. Estrena europea Orquestra RTVE, Adrian Leaper dir.
Comentaris : Atrevida obra multirítmica, reflex poètic i dramàtic de les fundicions d’acer.
(3-2-2-3;4-3-3-1; Tim, 3 Perc, Pf; cordes)
“...una obra d’envergadura en un moviment...La instrumentació és sempre imaginativa...“- - The Gardian-London;“...els sons de l’orquestra converteixen les foneries de l’acer en alguna cosa rica, variada, a vegades espantosa, a vegades evocadora“- Ovation Record Review;“Balada, un compositor a qui la utilitzacióús de les innovacions post-serials i aleatòries dels 60 li són molt pròpies...Aquesta partitura, de gran impacte dramàtic, està plena d’empremtes estilístiques de Balada.“ - Fanfare; “...és una obra enormement ben pensada i de molt color.“- Stereo-Review; “És una obra enormement aconseguida.“ - Pittsburgh Post-Gazette; “Aquesta és una obra original i atrevida“ - The Pittsburgh Press.
33CUMBRES
(1971-1972)
13’
Formació : Banda
Editorial : Editor General Music-EMI, repr. G. Schirmer Inc. CD Albany Records-Troy 474; Gravada en LP Serenus Records.
Estrena : Encàrrec i estrena Carnegie Hall, Nueva York, Carnegie Mellon Band.
Comentaris : Breu simfonia per a Banda. Varies interpretacions per diferents bandes.
“‘Cumbres és una espléndida fita musical.”- Stereo Review.
clarinet baix
32TRES EPITAFIOS DE QUEVEDO
(1971)
7’
Formació : Lied
Editorial : Editor General Music-EMI
Estrena : Estren Salvador Novoa, New York City
31VOCES Nº1
(1971-1972)
9’
Formació : Cor mixte
Editorial : Editor G.Schirmer Inc.
Estrena : Estrena: Agrupación Coral de Cámara de Pamplona.
30BANDONEON CONCERTO
(1970)
18’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : General Music-EMI; repr. G.Schirmer Inc.
Comentaris : Concert per a Bandoneó i orquestra
Encàrrec A.Barletta
(0-0-0-0; 2-2-2-0; 2 Perc; cordes)
29LAS MORADAS
(1970)
20’
Formació : Grup instrumental (veu/veus i instruments)
Editorial : Editor Unión Musical Española
Estrena : Encàrrec: Bellas Artes (Madrid) .Estrena: Àvila per la Agrupación Coral de Cámara de Pamplona, L. Morondo, dir
Comentaris : Cantata il•lustrant el text místic de Santa Teresa de Jesús.
(Cor i conjunt instrumental: 2 Tpts, Tbn i Pf, o Clv, Vn, Va, Vc o Fg)
28MOSAICO
(1970)
18’
Formació : Quintet de metall
Editorial : Editor General Music-EMIrepr. G. Schirmer Inc. CD Albany Records - Troy 417 LP rec.Serenus Records
Estrena : Encàrrec i estrena: Aspen Festival, Colorado, EE.UU. por American Brass Quintet.
Comentaris : “una obra en contínu moviment nervisos, ple de contrastos, velocidades lligades i ritme.“-The New York Times; “... destacats contrastos amb exquisides melodies de trompeta.“-Pittsburgh Post-Gazette.
27MARIA SABINA
(1969)
v. la’
Formació : Vocal orquestral
Editorial : Editor G.Schirmer Inc. CD Naxos 8.570425 (edición en 2008) por Orquesta y Coro Comunidad de Madrid, J.R. Encinar dir. (versión reducida) CD New World Records 80498-8 Louisville Orchestra and Chorus, J. Mester, dir.
Estrena : Estrena Carnegie Hall, New York (1970) dirigida per L. Balada. Presentat també en el Festival de l’Opera de Madrid
MARIA SABINA (1969) (35’) (versió reduïda).Estrena San Francisco.
Comentaris : Dramàtica condemnació i defensa pròpia de la bruixa indio-mexicana María Sabina.
Tragifonía per a narradors, cor mixt i orquestra.
Obra composta en col•laboració amb Camilo José Cela (Premi Nobel Literatura 1989).
(2, la 2na dobla flautí - 2, el 2n dobla Corn Anglès – 2, el 2n dobla Cl. Baix -2; 2-3-2-1; Perc. 4, incloses Timbales); Guitarra elèctrica; acordeó, Pf, orgueo (1); Cordes
Selecció altres presentacions.: Pittsburgh (en concert i en forma de ballet), Louisville, Madrid.
“Una de les partitures més impressionants d’aquests últims anys és aquesta ‘tragifonía’.“-Stereo Review; “ Pot qualificar-se de terrible impacte l’estrena a la costa oest de ‘Maria Sabina’ de Balada...un dels esdeveniments més impressionants de la temporada.“-San Francisco Chronicle;“‘María Sabina’ va aconseguir un indescriptible èxit.“-San Fracisco Examiner; “És una obra de gran ambició, d’enorme arquitectura, i amb freqüència commovedora.“Musical America; “L’argument presenta a ‘María Sabina’ sacerdotessa d’un antic culte pagà (a Mèxic)...una música plena de força, summament descriptiva, on l’emoció és una constant.. innata habilitat simfònica de Balada.“El País-Madrid.-Barcelona
26MINIS (para Bandoneón)
(1969)
6’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Gral. Music Publishing, repr. G. Schirmer Inc
Estrena : Encarrec i estrema Alejandro Barletta, New York
Comentaris : L“instrument és un bandoneó.
25CUATRIS
(1969)
9’
Formació : Quartet
Editorial : Editor General Music-EMI, repr. G. Schirmer Inc. CD Albany Records-Troy 417 LP rec.on Serenus Rec
Estrena : Estrena a Nova York
Comentaris : (per a quatre instruments, instrumentació alternativa: Fl/Vn; Cl/Va; Fg/Tbn/Vc; Pf/Clv)
24GEOMETRIAS núm 3
para Bandoneón
(1968)
5’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor General Music-EMI, repr. G. Schirmer Inc
Estrena : Encàrrec i estrena A. Barletta, New York.
Comentaris : L“instrument és un bandoneó.
23SINFONÍA EN NEGRO
Homenaje a Martin Luther King
(1968)
19’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor General Mus-EMI-repr. G.Schirmer Inc.CD Albany Records-Troy 474, Orquesta RTVE, E. García Asensio, dir.
Estrena : Encàrrec i estrena: Orq RTV Espanyola, E. García-Asensio, dir. Aquesta simfonia va ser portada de gira per l’Orquestra de la RTV Espanyola (1971) a diverses ciutats de EE.UU., incloent New York (Carnegie Hall), Washington D.C. (Kennedy Center) i també a Mèxic.
Comentaris : Profunda i brillant obra amb idees afro-americanes.
(2-2-2-2;2-3-2-1; 3 perc, pno; cordes)
Selecció d’Orq: New Orleans Phil., Irish Ràdio TV Sym, Orq Simfònica de Barcelona, Detroit Sym., Symphony Orch of the New World al A. Fisher Hall de New York, etc.
“(la simfonia) és hàbil i imaginativa...“ - New York Post; “...és una obra de gran poder dramàtic, que posa en evidència la professionalitat orquestral del seu compositor... (una) obra impressionant i composta amb gran ofici.“ - New Orleans States-Item; “...rebuda amb autèntic entusiasme pel públic ... una partitura extraordinàriament ben feta ... hi ha vida en ella i hi abunden els efectes originals.“ - ABC-Madrid.
22ANALOGÍAS
para guitarra
(1967)
7’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Beteca Music Grabación en LP por N.Yepes, Deutsche Grammophon.
Estrena : Encarrec i estrena Narciso Yepes.
Comentaris : Per a guitarra.
21MINIATURAS
(1967)
9’
Formació : Quartet de corda
Editorial : Editor DINSIC
Estrena : Estrena: Cuarteto Radio Nacional España.
20TRES CERVANTINAS
(1967)
9’
Formació : Lied
Editorial : Editor General Music-EMI, repr. G. Schirmer Inc
Estrena : Estrena Salvador Novoa, New York City
19GEOMETRÍAS nº 1
(1966)
9’
Formació : Grup Instrumental
Editorial : Editor General Music-EMI, repr. G. Schirmer Inc. CD Albany Records-Troy 417
Comentaris : (Fl, Ob, Cl, Fg, Tpt, 1 Perc)
18GUERNICA
(1966)
11’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Gral. Mus. Publishing CD New World Records 80498-8, Louisville Orchestra, Jorge Mester, dir.; CD Naxos Records 8.557342, Orquestra Simfònica de Barcelona, Salvador Mas, dir.
Estrena : Estrena: New Orleans Philharmonic, W.Torkanowsky, dir.
Comentaris : Obra inspirada en el mural de Picasso i els records infantils del compositor de la Guerra Civil Espanyola.
(2-2-2-2-;2-2-2-1; 4 Perc; cordes)
17CONCIERTO PARA GUITARRA Y ORQUESTA Nº1
(1965)
18’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor. General Music-EMI; repr. G.Schirmer Inc.
Comentaris : ( 2-1-2-1; 2-2-0-0; 2 Perc; cordes)
16La casa
(1965)
Formació : -
15TRIANGULO
(1965)
Formació : -
14CONCERT PER A PIANO I ORQUESTRA
(1964)
21’
Formació : Orquestra simfònica
Editorial : Editor Schirmer
Comentaris : (2-2-3-2; 3-3-3-1; 4 Perc; cordes)
13LA VIDA ES SUEÑO
(1964)
Formació : -
12THE SEVEN LAST WORDS OF CHRIST
(1963)
Formació : -
Editorial : Gral. Music Publishing
11THE SEVEN LAST WORDS
(1963)
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor General Music-EMI
Estrena : Estrena Montserrat Torrent.
Comentaris : Orgue
104 CANCIONES PARA LA PROVÍNCIA DE MADRID
(1962)
14’
Formació : Lied
Editorial : Editor General Music-EMI, repr. G. Schirmer Inc
Estrena : 1962 Estrena Teresa Berganza.
09CONCIERTO PARA CELLO I 9 INTÉRPRETES
(1962)
15’
Formació : Grup Instrumental
Editorial : Editor General Music-EMI, repr. G. Schirmer Inc.
Estrena : Estrena: N. Rosen i Pittsburgh New Music Ensemble.
Comentaris : Encàrrec: Gaspar Cassadó.
(1-1-1-1;1-2-1-0; Perc)
08TRES DIVAGACIONS
per a guitarra sola
(1962)
9’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor G.Schirmer Inc.
Comentaris : Guitarra sola
07SUITE NUM 1
per a guitarra sola
(1961)
18’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor Columbia Music
Estrena : Encàrrec i estrena: N. Yepes, New York City.
Comentaris : Per a guitarra
06CHAOS AND CREATION
(1960)
Formació : -
05LENTO WITH VARIATION
para guitarra
(1960)
6’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor Columbia Music Co.
Estrena : Encàrrec i estrena a Londres, John Williams.
Comentaris : Per a guitarra
04MÚSICA TRANQUILA
(1960)
Formació : Orquestra de corda
Editorial : Gral. Mus. Publishing
03SONATA PARA VIOLÍN Y PIANO
(1960)
15’
Formació : Duet
Editorial : Editor General Music-EMI, repr. G. Schirmer Inc.Grabado en LP por S. Harth Vn, H.Franklin, Pf, en Serenus Records
Estrena : Estrena: A. Brone, Vn i M. Cheransky, pf, New York
02CITY
(1959)
Formació : -
01MÚSICA EN 4 TIEMPOS
per a piano
(1959)
8’
Formació : Instrument Solista
Editorial : Editor General Music-EMI, repr. G. Schirmer Inc Grab. LP, Serenus Records
Estrena : Estrena Jonathan Sack, New York
Comentaris : piano