María Teresa
Roig Ferrer
11Tríptic de la mediterrània
(2000)
3’
30”
sax.s., sax.c., sax.t., sax.btno.
Formació : Quartet
Estrena : Auditori de l´Ateneu barcelonès (Barcelona), dins del 21è Cicle de 'Música del segle XX-XXI'.
16-05-2006
Intèrprets: Quartet de saxòfons 'Afrodisax' compost per Ernest Ors (saxòfon soprano), Paula Carrillo (saxòfon contralt), Andreu Ferré (saxòfon tenor) i Francesc Gregori (saxòfon baríton).
10Límits
(2000)
Formació : Electroacústica
Comentaris : El néixer i el morir: principi i final d´un viatge. Obra programàtica d´homenatge als qui qualsevol guerra d´arreu del món els hi ha trencat les il.lusions i el dret de viure.
Un fil temàtic és l´eix de la tensió emocional del personatge quan experimenta una nova percepció conscient, sigui dels qui l´envolten, del propi cos, de l´amor o del perill.
Per veure´l néixer, jugar, enamorar-se i morir, l´expressivitat de la dansa és reflex de les emocions que la música ens fa sentir oferint-nos una visió suggeridora del divers món de l´art.
09Aires d'estiu
(2000)
Formació : Cobla
Estrena : Auditori del Centre de Cultura contemporànea de Barcelona, dins de la V Temporada del Cicle Avuimúsica. Intèrprets: Cobla Ant Jordi-Ciutat de Barcelona, director, Jordi León.
19-12-2001
Comentaris : Obra creada per la compositora M.Teresa Roig i Ferrer moguda per dos vincles: el sentiment interior de creure´s amb el deure d´augmentar el patrimoni artístic d´obres inspirades en les arrels de la seva terra; i el sentiment exterior de crear-la amb projecció a l´esdevenir, col.laborant a perpetuar part dels trets que ens defineixen des del convenciment que l´artista creador ha d´ajudar a empenyer l´evolució de tot art cap al futur. Un exemple n´és la Sardana, forma musical que s´ha de conservar, difondre i també renovar -guardant l´essència- doncs al ser una dansa viva creu que cada generació la sentirà més propera si evoluciona amb unes sonoritats més afins al seu entorn.
Obra de caire tonal, per oferir-se entenedora al punteig dels apol.linis dansaires amb l´esperit d´apropar-se mutuament, contraposant a l´inici jovenivol i alegre un cant líric, de nostàlgia mediterrània. En alguns moments sentim intents de fugir, de provar acords d´altres terres sonores, però finalment el retorn a la identitat, a la terra pròpia.
Es de destacar arrel de l´estrena d´Aires d´estiu, el desembre de 2001, el ressó en la revista dedicada a la cultura popular catalana “Som” -núm. 215- on el crític musical J. Vinarós la qualifica “d´una obra que aporta idees renovadores, feta pensant amb els dansaires i que en cap moment cau en la simplicitat”.
08Fuga dodecafònica per a clarinet en A
(1999)
2’
20”
clarinet la
Formació : Instrument Solista
Estrena : Obra estrenada a l´auditori de la 'Casa Elizalde' dins del Cicle 'Música a la Casa Elizalde'. Estrenada el 17 de desembre de 1999. Intèrpret: Sergi Costas.
Comentaris : Obra en la qual sentim un instrument melòdic com el Clarinet immers en l´aventura de fer-nos sentir una Fuga a dues veus ampliada a tres parts en el primer estret de la tercera secció. La complexitat de resaltar i d´entrellaçar els temes suposa una dificultat notable per a l´intèrpret, afegint-hi una amplitud fins als límits de l´àmbit de l´instrument,
Des de la primera secció -amb dues entrades més com en la fuga francesa- i seguint la direccionalitat que ens acondueix als punts culminants trobem diverses entrades al llarg de l´apreciada estructura formal del Barroc. L´interior del quadre sonor s´ha vestit amb els colors del dodecafonisme, emprant alhora els recursos propis del sistema i els heretats de l´estil contrapuntístic, agermanats amb les lleis de proporcionalitat del segle XV. Tres èpoques que conflueixen en una sola obra nascuda en temps de fusió cultural.
07Dues cançons per a tenor i violoncel
(1999)
Formació : -
Estrena : Auditori de la 'Casa Elizalde' (Barcelona), dins del Cicle 'Música a la Casa Elizalde'
Intèrprets: Josep Puy (tenor) i Anna Guillen (Violoncel)
17-12-1999.
Comentaris : El Violoncel i la veu esdevenen protagonistes d´un duel, on cada intèrpret pugna per oferir tota la sensualitat que desprenen els dos poemes, amagant sospirs, desitjant instants… i posant l´esperit de la intangible musicalitat als peus del més humà dels instints: l´amor.
06Tres Cançons per a Cant i Piano
(1999)
8’
34”
mezzo., pno.
Moviments : Tot és en tot
Avarament, Senyor, vivim les hores...
L'instant
Formació : Duet
Estrena : Auditori de la 'Casa Elizalde' (Barcelona) dins del Cicle 'Música a la Casa Elizalde'.
Intèrprets: Olga Guerrero Miracle, soprà i Mª Teresa Roig Ferrer, piano.
17-12-1999.
Comentaris : En les tres cançons sobre textos de Miquel Martí i Pol ens sentim envaïts d´una atmosfera tendra, dolça, encisadora, etèria i a voltes mística, d´encant que es desfà, mentre que en altres moments ens empeny amb queixa feixuga fins arribar a un crit rebel. Al musicar aquests poemes s´ha tingut cura de respectar el caire intimista i proper del text, procurant que els sons ajudin a comprendre´l i que accentuïn la tensió emocional per fer-nos-ho viure.
Enregistrada en CD dins de la col·lecció de Música Catalana Contemporània Avuimúsica, vol 2.
05Sonata per a octet de vent
Viu-Adagi-Alegret
(1999)
5’
20”
Formació : Grup Instrumental
Estrena : Auditori de la 'Casa Elizalde' (Barcelona) dins del Cicle 'Música a la Casa Elizalde.
Intèrprets: O.LLuch, B.García, C. Terrassa, L. Romo, J. Masip, O Bas, X. Idiarte i A. Gisbert. Director. Xavier Pagès.
17-12-1999.
Comentaris : Dividida en tres moviments de diferent personalitat, trobem en el primer un sentit disrítmic molt acusat basat en els canvis de compassos 3/8 i 5/8. En el segon temps, dues melodies juguen en l´espai envoltades d´acords que les sostenen i els hi defineixen el color. A la fi de la segona melodia hi trobem petites variacions melòdiques i rítmiques al mateix temps que s´escolta un cànon rítmic amb un perfil melòdic diferent. L´últim temps ens mostra unes dissonàncies suspeses a l´aire que donen pas a un temps graciós que és el motor amb el que es juga al llarg del moviment, arribant a la calma reexpositiva per cloure en un passatge on la flauta i el clarinet desenvolupen el seu comés amb tota decisió.
04Passat present
(1999)
4’
Formació : Electroacústica mixta
Estrena : Auditori 'Eduard Toldrà' del Conservatori Superior Municipal de Música (Barcelona).
31-05-1999
Intèrpret: Svezdan Jeremic (marimba).
Comentaris : Dos mons culturals diferents s´uneixen en el títol de l´obra representats simbòlicament per els sons del Didjeridú en estat arcaic, en diàleg amb el mateix instrument però distorsionat per mitjans informàtics. Ambdós, enllaçats en el túnel del temps, crean un trio amb la Marimba que es troba en un altre estat, ni pur ni processat sinó en transformació des que va emigrà d´Àfrica a Centreamèrica. A l´inici i a la fi de l´obra, servint de nexe d´unió en la música de tots els temps, hi sentim la veu de l´home.
El discurs global de la Marimba és una fusió entre pentatònic i atonal, jugant amb el Didjeridú a imitar-se l´un a l´altre per mitjà de tensions rítmiques de caire assimètric. A un nou gir temàtic, segueix una secció en forma canònica amb tres línies sobreposades fins a un trèmul subtil. La textura es suavitza en la reexposició de la Marimba mentre el Didjeridú ofereix una retrogradació, com un vol acrobàtic on veure el camí recorregut des del passat fins al món sonor en el present.
03Tema i sis variacions per a quartet de corda
(1999)
5’
35”
2 vl., vla., vlc.
Formació : Quartet de corda
Estrena : Auditori de la SGAE, Barcelona, dins de la VII Temporada del Cicle Avuimúsica.
Intèrprets: Quartet de corda de l'OBC.
11.12.2003.
Comentaris : A partir d´un tema basat en el sistema tonal, s´han creat 6 variacions emprant sis llenguatges diferents -tonal amb diferent modalitat, escala de tons, 4t. mode de Messiaen, multiplicació de semitons, atonalitat i aleatorietat-. Sorgint d´una mateixa arrel però cada variació amb l´entitat pròpia d´un nou color, es presenten en un ordre establert dins l´espai temporal i estilístic a fi de conduir el tema inicial cap a una nova dimensió.
02Temps Canviant
Formació : Instrument Solista
Comentaris : Obra en la que podem percebre el dinamisme, l´angoixa, l´estrès i els sentiments contraposats de la vida actual, on l´estabilitat no és per sempre, ni en l´entorn, ni en nosaltres mateixos, doncs som a la vegada causa i efecte d´un temps canviant.
Emocions captades en la nostra oïda amb variacions d´un tema calmat, de perfils sensuals i expressius, tot i que en altres fragments els accents, els silencis, l´acceleració o el creixement dinàmic infonen un caràcter brusc, rebel, graciós, desenfadat o inquiet. Culmina la segona secció en compàs 5/8 i 7/8 alterns en un Viu on la disrítmia crea una explosió de vida, com saltant per sobre les influències negatives i quedant-se amb fortalesa, amb el que té de positiu. Secció que es repeteix íntegra, permetent a l´intèrpret fer-hi una nova recreació.
01L´oreig
Formació : Instrument Solista
Estrena : Biblioteca Mestre Martí Tauler (Rubí).
Intèrpret: Gerard Bosch (saxòfon), Lectura de poemes: Manu Fuster, Fons d´art: Pep Borràs.
7-3-2008